Russia’s top 120 lies about Ukraine

Russia’s onslaught of disinformation against Ukraine continues to pour through the pipelines of the Kremlin’s puppet media. It should be noted that after facing many embarrassing fiascos, Russian propagandists have changed their modus operandi. The use of photos from other conflicts is no longer as prevalent. Instead, photos and videos are now being staged to represent protests and other events in Ukraine. Another tactic involves planting stories in various blogs and media outlets, which Russian media then proceeds to re-appropriate. Russian propaganda also relishes and regurgitates convenient pieces provided by the ill-informed “useful idiots” in the West.

101

Pravda.ru falsely represented recent assault against a New Zealand journalist Jared Morgan as an attack by “Ukrainian patriots,” claiming that such beatings by Maidan supporters were commonplace in Ukraine. To the contrary, Morgan said he was attacked by three men who were either “Russian or pro-Russian,”might have been refugees from eastern Ukraine and “disliked his pro-Ukrainian views.”

102

TV Channel Rossiya-1 falsely accused U.S. Ambassador in Ukraine Geoffrey Pyatt of master-minding the recent resignation of a Ukrainian oligarch, Igor Kolomoisky. Ambassador Pyatt vehemently denied these allegations and pointed out that the interview mentioned by the Russian media did not contain any mentions of his alleged involvement in Kolomoisky’s resignation.

103

Pravda.ru and other media outlets decried the firing of Tatiana Abramova from her recently-acquired position as a policewoman in Ukraine. Pravda claimed that the firing was an example of Ukraine’s “struggle for racial purity.” Ren.tv alleged that the only reason for Abramova’s removal from her position is that she was born and raised in Donetsk. In reality, the young woman was removed from her position because of her open affiliation with separatists/terrorists in Ukraine, as well as openly anti-governmental sentiments Abramova posted on social media.

104

Lifenews gleefully reported that media activists were planning to award a “Goebbels prize” to Ukrainian journalist Bogdan Butkevych. In an ultimate irony, the decision to present this mock award was based on a crudely spliced video created by none other than LifeNews. Statements by Butkevych were purposely spliced together out of context, to make it seem as though he was calling for the genocide of 1.5 million people of Donbass. This scenario is a jarring example of the stories artificially slapped together by Russian propaganda that take on a life of their own, even after being repeatedly debunked.

105

TV Channel Rossiya-1 falsely alleged that Ukrainian lawmakers were proposing to feature Adolf Hitler on the new design of Ukraine’s official currency, hryvnia. In reality, the image used by Rossiya-1 was a fake. The proposed hryvnia design features Ukrainian writer, Panteleimon Kulish.

106

Komsomolskaya Pravda falsely accused the head of Ukrainian church, Patriarch Filaret, of articulating the need for the killing of all Russian speakers in Donbass. In reality, Patriarch Filaret said that it was the divine right of Ukraine and Ukrainians to defend the truth, freedom, their land and peace from terrorists and invaders.

107

TV channel Rossiya-24 made claims about the alleged rise of Nazism in Ukraine, while using a 2012 photo of Russian nationalists attending a “Russian March” in Moscow. Newspaper VPK used the same image, while bemoaning the alleged rise of the new Reich in Ukraine.

108

Numerous Russian publications, including Obozrevatel and RIA Novosti, accused U.S. Ambassador to the Russian Federation John F. Tefft of stoking tensions by leaving a bouquet of flowers tied with Ukrainian-colored ribbons at the site of Boris Nemtsov’s assassination. In reality, Ambassador Tefft brought a simple bouquet of red roses and not the flowers shown by Russian publications.

109

With respect to the murder of Boris Nemtsov, Putin’s close friend and ally, the Head of the Chechen Republic Ramzan Kadyrov posted a message on his Instagram page with over 848,000 followers. He falsely attributed the following quote to Edward Snowden: “They started to eliminate those, whom they have fed for many years. They don’t need those who couldn’t accomplish their plans and those who know their secrets. State Department won’t stop with Nemtsov, they will go further.” Kadyrov did not provide the source of this preposterous statement. Snowden did not post or otherwise disseminate any such allegations through any of his usual means of public communication. On its face, the quote appears to be completely fabricated.

110

Komsomolskaya Pravda falsely claimed that Ukrainian lawmakers were planning to cancel the celebration of “Victory Day” in Ukraine. In reality, the Victory Day celebrations weren’t cancelled, but extended to include both May 8th and 9th, according to the decree signed by President Poroshenko.

111

TV channel Zvezda falsely claimed that World War II veterans in Lviv, Ukraine were told not to wear their medals for the Victory Day celebrations. Anna News disseminated similar misrepresentations. In reality, Ukrainian veterans weren’t told not to wear their medals. To the contrary, Ukrainian authorities are considering the possibility of introducing additional types of military decorations for the members of the Ukrainian armed forces wounded during ongoing hostilities.

112

The Russian Mission in Geneva posted an image of the Ukrainian flag side by side with a Nazi flag, sardonically describing the photograph as the symbol for the rise of human rights in Ukraine. In fact, the image in question was taken in 2011 on a movie set.

113

Pravda.ru falsely claimed that a new Ukrainian law allows for a summary execution of deserters. In reality, the law does not contain any provisions that would allow commanders to kill deserters. The new law specifically directs commanders to avoid causing serious bodily harm or death to their subordinates.

114

Russian media, including Lentach and Vzor, claimed that a NATO satellite captured the image of an alleged strike against Donetsk by the Ukrainian military. Some media outlets ventured to say that the Ukrainian armed forces might have used nuclear weapons in eastern Ukraine. In reality, the image they used was taken by a NASA astronaut. It depicts a sunrise and not an explosion of any kind.

115

Russia’s Security Council claimed that the National Security Strategy of the United States contains a number of threats to the Russian Federation. Komsomolskaya Pravda reported that amongst these alleged threats, the U.S. was planning “to perfect the strategy of color revolutions” that would likely be used against Russia. In reality, National Security Strategy of the United States does not contain any mention of fomenting “color revolutions” in Russia or anywhere else in the world.

116

Russian News Agency TASS baselessly claimed that Carpathian Rusyns in Ukraine held a rally and made demands for autonomy. TASS quoted Pyotr Getsko, an alleged leader of the Carpathian Rusyns organization. The real head of the organization, Evhen Zhupan, pointed out that Getsko is a wanted person in Ukraine, who was absent from the region for the last three to five years. Furthermore, the organization of Carpathian Rusyns in Ukraine didn’t hold such a meeting, as alleged by TASS, and didn’t make demands for autonomy. One month earlier, Carpathian Rusyns agreed on a resolution for Euro-integration, democratization and decentralization.

117

The Kremlin continues to deny the presence and involvement of Russian troops in Ukraine. It should be noted that Putin recently debunked his own similar denials, pertaining to the part Russian troops played in the annexation of Crimea.

In light of the mounting evidence and Putin’s propensity to lie about Russia’s hybrid warfare, his continued denials ring hollow. Involvement of Russian troops has been confirmed by the independent news media present in Ukraine, Russian soldiers taking part in the offensive, Russian soldiers captured by the Ukrainian armed forces and families of the Russian soldiers who perished while fighting in Ukraine. Putin recently awarded the honorary “Guard” or “Defender” title to the 11th and 83rd separate Airborne and Assault Brigades, as well as to the 38th Communications Regiment. The narrative of the decrees includes the statement that they are being awarded: “For mass heroism, bravery, staunchness and courage that the brigade displayed in military hostilities to defend Fatherland and state interests in armed conflicts.”

118

Russian News Agency TASS reported that, according to Vladimir Putin, phantom “organizers of the coup” in Ukraine were “planning an assassination of former President Viktor Yanukovych. Contrary to these claims, Putin’s own comments reveal that it was he who convinced Yanukovych that he was in imminent danger, convincing the former President to run to Russia, after he abandoned his official post. Ukrainian authorities sought Yanukovych to arrest him. There is no evidence of any type of “murder plot” against the former President of Ukraine.

119

RT alleged that a Ukrainian magazine called upon the armed forces of the country to “blow up the factories in Donbass during retreat.” In reality, magazine Tyzhden discussed the difficult task of preserving Ukraine’s assets during ongoing hostilities. It mentioned the practice of removing the equipment and destroying the buildings as a strategy used by the Soviet Army during World War II, while also pointing out that such a scenario was not feasible in this day and age.

120

RT, Vesti.ru, TV channel Rossiya-24 and multiple other media outlets reported that a car bearing the symbols of the Right Sector tried to run over “peaceful protesters in Odessa.” This so-called “protest” turned out to be completely staged. Ukrainian authorities confirmed that these events were a staged “fake.”

Read the next installment here: http://www.russialies.com/russias-top-140-lies-about-ukraine/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Debunking Russian propaganda